Bakom kulisserna på Ghost: De skapade magiska illusioner
14 september hade musikalen Ghost Sverigepremiär. Den älskade nittiotalsfilmen som musikalen baseras på innehöll en mängd specialeffekter som kunde upplevas live på China Teatern i höstas. En av världens främsta illusionsdesigners var med och gjorde magin möjlig.
1990 föll hela världen för kärlekshistorien mellan Molly och Sam, spelade av Demi Moore och Patrik Swayze i filmen Ghost. Förutom den ikoniska drejningsscenen minns många de magiska specialeffekterna som var relativt ovanliga i filmer på den tiden, inte minst Sams återuppståndelse som ett spöke som bland annat kunde gå genom väggar.
I höstas kunde vi uppleva föreställningen på China Teatern i Stockholm. För att ge publiken samma magiska känsla som i filmen var det den världsberömda magikonsulten Mark Parker, direkt influgen från Singapore, som hjälpte till att designa specialeffekterna.
– Då en av huvudkaraktärerna är ett spöke i berättelsen innehåller Ghost en mängd intressanta effekter som är häftiga, men utmanande att återskapa på scen, säger han. Några av illusionerna är snygga effekter som vi sett tidigare men som blir imponerande i sammanhanget. Några illusioner kommer folk dock aldrig ha sett tidigare – exempelvis när man får se Peter Johansson, som spelar den manliga huvudrollen, gå igenom en solid dörr sekunderna efter hans motspelare precis stängt den.
Anders Albien som är musikalens regissör säger att det som alltid med all riktigt bra underhållning behövs en bra story i grunden. Han menar att Ghost har en fantastisk kärlekshistoria som inte liknar någon annan, en berättelse om hur kärleken till en annan människa lever kvar i oss även i livet efter detta.
– De magiska tricken på scen är extremt häftiga, men det är i den kärleksfulla historien den riktiga magin ligger – något som förstärks ytterligare av den fantastiska koreografin som görs av Jennie Widegren och Bianca Fernström. Jennie var även med och skapade koreografin till musikalen Flashdance när den sattes upp på China Teatern 2014.
”Alla ska få en wow-känsla”
Mark Parker har studerat konsten av magi sedan barnsben och i mer än tjugo år har han arbetat med att skapa illusioner i filmer, tv-program och på scener över hela världen. Han såg fram emot arbetet med Ghost.
– Att skapa specialeffekter är en sak att göra på film och en helt annan att göra på scen. På China Teatern måste vi se till att man får samma wow-känsla oavsett om man har betalat för de bästa platserna längst fram vid scenen eller om man väljer att sitta på balkongen. Det vi sätter upp nu är ingenting man tidigare har kunnat se på svenska scener. Det är ett privilegium att få arbeta med så många talangfulla personer och kunna skapa lite extra magi för publiken, säger han.
Krävs riktiga proffs
Eftersom föreställningen har filmens förlaga att förhålla sig till var det enligt Christoffer Bendixen, föreställningens kreativa producent, viktigt att få med en så stor del av filmens nyckelscener som möjligt.
– Precis som Mark säger innehåller filmen en mängd effekter som vi vill ta med till musikalscenen och det krävs proffs för att kunna göra idéerna till verklighet. Vi har letat runt bland världens bästa magiker och illusionsskapare och hittade Mark. För att kunna hänföra publiken på ett sätt som överträffar filmen så är det samarbetet mellan vårt kreativa team med designers och kreatörer som är den stora nyckeln – och inte minst det konstnärliga sceniska uttrycket.
GHOST handlar om New York-paret Molly och Sam som lever ett lyckligt liv tillsammans. Efter en dramatisk händelse förändras plötsligt allt och Sam, fast mellan två världar ställs inför en uppgift där han med hjälp av ett medium Oda Mae, måste hitta ett sätt att skydda Molly. GHOST lämnar ingen oberörd och musikalpubliken får ta del av en berättelse om sorg, lycka, mystik och odödlig kärlek.